Verdienrapport #1 – Estimated Earnings, Balance en Tap4Tap

Langzaam beginnen de contouren van het verdienen zich af te tekenen. De eerste stappen richting het doel. Nu wordt duidelijk hoe e.e.a. inelkaar zit en zijn de eerste rapporten beschikbaar. AdMob (adverteren in Apps) heeft al een keer $25 uitbetaald. De “Estimated Earnings” (de geschatte verdiensten per 1.000 indrukken) liggen op dit moment rond de $1,91. Als ik dat extrapoleer; Per maand moeten de Advertenties in de apps ca. 1.000.000 keer bekeken worden om een reëele verdiencapaciteit van iets minder dan 2.000 euro te bereiken. Ter vergelijking; FlitsWoorden heeft op dit moment ongeveer 100 indrukken per dag. FlitsWoorden is ca 4.000 keer geïnstalleerd, waarvan 2.000 actieve installaties.

Ik doe een hoop aannames EN… Als 50% van de installaties actief blijft moet FlitsWoorden dus ca. 1.400.000 keer geïnstalleerd worden om te komen tot de 35.000 indrukken per dag (= ca € 65). FlitsWoorden is een mooi model, want er blijven kinderen instromen in groepen 2 en 3 van de basisschool. Onderhouden, dus. Kijkend naar de revenue-grafieken van FlitsWoorden valt op, dat de app het meest wordt opgestart op woensdag. Waarschijnlijk vanwege de halve dag vrij. Ik verwacht tijdens vakanties een dip te zien. Daarnaast verwacht ik vlak voor de start van het schooljaar weer een lichte stijging. Die maanden (juli, augustus) zullen voor FlitsWoorden belangrijke marketing-maanden zijn. 1,4 miljoen installaties is prachtig, maar waarschijnlijk niet haalbaar (realistische doelen blijven stellen 😉 )

Gelukkig is FlitsWoorden niet de enige App die bijdraagt tot het doel. FlashWords en Applez zullen ook hun steentje bij moeten dragen. Van JollyJotXMas verwacht ik niet al te veel. Daarnaast zijn er inkomsten uit dit blog (nu nog niet veel, ca 3 eurocent per dag). In de toekomst zal ik ook wat gaan experimenteren met YouTube How-To’s, die ook te gelde gemaakt kunnen worden. Daarnaast zijn er nog de vrijwillige donaties die gedaan worden met de “Donate” button, rechts op deze site. Op dit moment valt het allemaal helemaal niet tegen. Omdat de inkomsten nog erg grillig zijn, blijft Google’s “Estimated Earnings” voor deze maand de barometer. Over een maand of 3 zijn betere statistieken zichtbaar en zal ik een poging doen om een eerste verdienrapport ‘per maand’ te publiceren.

Even over Tap4Tap. Een continue afweging voor app-advertising is; wanneer gebruik ik ruimte om reclame te maken voor de app (en dus mogelijk meer installaties) en wanneer gebruik ik ruimte om advertenties te laten zien (en mogelijk revenue). Tap4Tap kwam gisteren binnen in mijn mailbox. Het is een soort ‘uitwissel programma’ voor kleine in-app advertenties. Je verdient 1 credit voor het tonen van een banner (daar zitten 2 advertenties in). Je geeft 1 credit uit als jouw advertentie (in een halve banner) wordt getoond in de app van een ander. Als de gebruiker op die advertentie klikt, wordt xij naar de market geleid (om je app te installeren).

Installatie van de Tap4Tap code is eenvoudig. Je download en installeert de SDK, maakt een view aan en laad een Tap4Tap advertentie in die view. Ik zal dat in een aparte tutorial uitleggen. Je krijgt 1.000 credits als je een account opent. Die credits kun je direct gebruiken om een advertentiecampagne op te starten. In de tijd dat mijn advertentiecampagne (voor Applez) liep, heb ik 56 credits ‘verdiend’ door advertenties voor andere apps te laten zien. Voor zover ik nu kan bepalen heeft het tonen van advertenties voor Applez geleid tot het verbluffende aantal van NUL extra installaties :D. De Tap4Tap code blijft voorlopig in Applez aanwezig. Dat betekent dus dat Applez niet direct geld verdient met het tonen van advertenties, maar een 2-op-1 conversierate biedt; Elke keer dat iemand een Applez level afrondt, wordt er één keer een advertentie voor het installeren van Applez getoond (ter grootte van een halve banner) in een andere app, van een andere ontwikkelaar.

Als Applez voldoende vaak geïnstalleerd is, kan ik met een eenvoudige code wijziging de Tap4Tap advertenties veranderen in Google Admob advertenties. 😉

Concreet : nog geen 1% van het doel bereikt, maar Proof of Concept geaccepteerd ;). (De kosten van dit project zijn beperkt. De eenmalige entry-fee van $25,- voor het Google Development account en de jaarlijkse kosten voor webhosting zijn te verwaarlozen).

You can leave a response, or trackback from your own site.

4 Responses to “Verdienrapport #1 – Estimated Earnings, Balance en Tap4Tap”

  1. Peter dM schreef:

    Hi, ten eerste het is een leuk en leerzaam artikel !
    Ten tweede: je geeft aan dat Estimated Earnings” (de geschatte verdiensten per 1.000 indrukken) liggen op dit moment rond de $1,91
    bedoel je met “indrukken” hoe vaak het weergegeven wordt of hoe vaak er daadwerkelijk geklikt wordt?

    • admin schreef:

      Indrukken 😉

      • Peter dM schreef:

        Kan aan mij liggen maar dit is niet echt een antwoord op mijn vraag.
        Bedoel je met “indrukken”
        A: Aantal keer weergegeven
        B: Aantal keer geklikt (dus inGEdrukt)

        • admin schreef:

          Ah.. ja, aantal keer weergegeven, dus. Maar let op : het tonen van een advertentie levert niets op. Google berekent hoe vaak de advertentie wordt aangeklikt (inGEdrukt) per 1.000 keer weergeven (indrukken). Op basis daarvan wordt je eCPM (estimated Cost Per Mille) bepaald. Ik vermoed trouwens, dat adverteerders betalen per 1.000 weergaven, terwijl publishers worden uitbetaald per click.

          Beantwoordt dat je vraag?

Leave a Reply