aPpLeZ gepubliceerd in de Market

Link naar market

Het is zo ver.. weer een nieuwe game van mijn hand in de Market! De vakantie is nuttig geweest, vooral om even afstand te nemen en een Architectuurtje te maken. Dat bleek toch nodig. De code is nog steeds niet zo mooi als zou kunnen, maar het spelletje werkt en is volgens mij ook best leuk om te doen. Ik werk nog aan geluid (om het echt irritant te maken) en een deel-op-facebook knop voor je scores ;).

Andere verzoekjes? Roept u maar!

Dan even inzoomen op het verdienmodel (want uiteraard dient ook aPpLeZ bij te dragen aan het doel). Ik heb weer gekozen voor een in-App advertising model. Mijn vriendinnetje raadde me aan om full-screen ads te gebruiken tussen de levels in. Ik denk dat die inderdaad erg goed werken. Toch heb ik gekozen voor – voorlopig – bannerads. Vooral omdat de game nog niet voorziet in levels van verschillend moeilijkheidsniveau. Omdat er geen XML bestanden zijn die de Layouts vormen, was voor implementatie van de Advertisements nog best een truukendoos nodig.

In mijn Activity maak ik een RelativeLayout aan. Daar voeg ik zowel het GamePanel als de AdView aan toe ;

rl = new RelativeLayout(this);
rl.addView(new MainGamePanel(this));
rl.addView(adView); AdRequest adRequest = new AdRequest();
// Un-comment this for testing
// adRequest.addTestDevice(AdRequest.TEST_EMULATOR);
AppelzActivity.adView.loadAd(adRequest); setContentView(rl);

Vervolgens zet ik, vanuit een andere class, op het gewenste moment de visibility van de AdView
( AppelzActivity.adView.setVisibility(View.VISIBLE); )

Een bijzondere ‘bug’ (?) ; Ik laat de view later verdwijnen met een animatie. Als de adView helemaal weg is (uit het scherm) zet ik de Visibility op “GONE”. Toch blijft de view de clicks in die ruimte verwerken! In mijn emulator, als de advertentie allang verdwenen was, leidde een klik in dat gebied toch nog tot het openen van een browser en volgen van de advertentie-link. Natuurlijk niet de bedoeling. Na het verwijderen van de regel : animation.setFillAfter(true); . Was ook dit probleem opgelost.

Ik ben aan het overwegen om de volledige source van Applez op dit blog te zetten of via GitHUB beschikbaar te maken. Op die manier kun je zelf kijken wat erin zit om te her-gebruiken. Zou je daar iets mee kunnen? Laat dan even een reactie achter op dit bericht.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply